З метою розвитку творчої активності вчителів ширше доцільно практикувати проведення засідань педагогічної ради у формі дискусії.
Педагогічна ради-дискусія (диспут) – колективний роздум на задану тему, проблему, що містить зіткнення іноді протилежних точок зору.
Умова: тема педагогічної ради-дискусії має бути проблемною, тобто містити проблему, яка на практиці та в теорії вирішується по-різному, викликає різні точки зору.
Орієнтовна тематика педагогічної ради:
"Як сьогодні виховується дитина?", "Як працювати з обдарованими дітьми?", "Сучасне заняття (урок), яке воно?".
І. Технологія педради на основі дискусії:
1. Планування (адміністрація).
2. Аналіз роботи закладу, пропозиції.
3. Проблема, тема.
4. Питання диспуту.
ІІ. Підготовка (методична рада; творча група):
1. План підготовки.
2. Уточнення складу учасників, вибір ведучого, журі.
3. Виклад певної інформації (оголошення).
4. Інформація: загальні правила проведення диспуту.
5. Складання питань, посилання на літературні джерела.
6. Консультації для виступаючих.
ІІІ. Хід дискусії (засідання).
1. Представлення учасників, які займають різні позиції.
2. Виклад 1-ї точки зору.
3. Виклад 2-ї точки зору.
4. Питання прибічників 1-ї точки зору.
5. Відповіді прибічників протилежної точки зору.
6. Питання прибічників 2-ї точки зору.
7. Відповіді прибічників протилежної точки зору.
8. Заключні докази точок зору сторін.
9. Висновки журі.
1. Підсумки, узагальнення керівників.
2. Прийняття рішень.
3. Реалізація рішень.
4. Контрольна реалізація рішень.
У проведенні дискусії мають бути такі логічні ланки або етапи (за Т.Сущенко):
- зіткнення старого знання з новим;
- ланка творчої непевності;
- ланка створення творчої ситуації;
- ланка еврики, розвитку, рішення;
- ланка критики, сумніву і підтвердження;
- етап завершення.
Підготовчий етап до проведення засідання педагогічної ради у формі дискусії вимагає від керівника навчального закладу вміння створити в колективі спрямований психологічний мікроклімат, стимулювати інтелектуальну й емоційну готовність педагогів до активної участі в дискусії.
З цією метою в підготовчий період використовують різноманітні методи (індивідуальні і групові співбесіди, поради, рекомендації, анкетування).
Важливим є завершальний етап, на якому директор разом із творчою групою має узагальнити дискусію, підвести підсумки, конкретизувати програму дій педколективу з реалізації обговореної проблеми, запропонувати конструктивний проект рішення.
Засідання педагогічної ради у формі дискусії з проблеми "Педагогічний колектив сучасної школи. Яким він має бути?" можна провести за такими питаннями:
1. Що об’єднує педагогів у колектив однодумців?
2. Чи повинні бути в колективі свої закони?
3. Традиції нашого колективу. Які вони? Що пропонується для їх оновлення і розвитку?
4. Що найбільш зміцнює, згуртовує педколектив і що його руйнує?
5. Особистість і колектив. Права та обов’язки. Шляхи утвердження і реалізації принципів демократизації і гуманізації.
6. Створення колективу, на думку В.Сухомлинського, починається з відкриття і шліфування яскраво виявлених особистостей. Чи погоджуєтесь ви з ДАНИМ твердженням? Ваша позиція.
7. Що конкретно пропонуєте для подальшого розвитку педколективу і піднесення його творчого потенціалу?