Міністерство освіти і науки України
Комунальний заклад «Центр еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді» Херсонської обласної ради
ПОГОДЖЕНО
Протокол засідання вченої ради комунального вищого навчального закладу «Академія неперервної освіти» Херсонської обласної ради
Від _________ № ___
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ управління освіти і науки Херсонської обласної державної адміністрації
Від ________2016 № _________
Навчальна програма з позашкільної освіти
еколого-натуралістичного напряму
«Основи екологічних знань»
1 рік навчання
м. Херсон – 2016
Укладач:
Валікова Олександра Віталіївна – методист, керівник гуртка комунального закладу «Центр еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді» Херсонської обласної ради.
Рецензенти:
Гусь Таїсія Йосипівна – завідувач науково-методичного відділу виховання комунального вищого навчального закладу «Херсонська Академія неперервної освіти» Херсонської обласної ради;
Бойко Павло Михайлович – декан факультету рибного господарства та природокористування Херсонського державного аграрного університету, кандидат біологічних наук, доцент;
Мудрак Тетяна Олександрівна – завідувач методичним відділом комунального закладу «Центр еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді» Херсонської обласної ради.
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Екологічні знання в даний час набувають особливої актуальності, яка пов'язана зі змінами навколишнього середовища під впливом людської діяльності.
Формуванню екологічної свідомості учнівської молоді сприяє гурткова робота. Через роботу гуртка демонструється актуальність і значення екологічних знань, вплив людини на навколишнє середовище в історичному аспекті, проблема забруднення природного середовища і необхідність її збереження, трансформація природних співтовариств людиною, зниження біорізноманіття на планеті, важливість збереження навколишньої природи для майбутніх поколінь.
Програма гуртка передбачає ознайомлення з основами екологічних знань і природоохоронною діяльністю людини. Ця сукупність знань може становити базу для системного підходу у форму¬ванні екологічної обізнаності дітей, починаючи з початкової школи.
Навчальна програма реалізується у гуртках еколого-натуралістичного напряму; спрямована для вихованців 8-10 років.
Навчальна програма створена на основі типової навчальної програми, рекомендованої Міністерством освіти і науки України (Лист Міністерства освіти і науки України №1/11-5131 від 09.12.2003 р.)
Мета – формування екологічної свідомості та грамотності учнівської молоді.
Основні завдання програми:
• засвоєння знань з основ екології;
• усвідомлення значення спостережень за жи¬вими та неживими об'єктами;
• засвоєння правил поведінки в природі;
• формування дбайливого ставлення до рослин і тварин.
Зміст програми відповідає загальнодидактичним принципам: науковості, доступності, систематичності, послідовності, зв'язку з життям; враховує екологічні особливості України.
Програмою передбачено один рік навчання:
початковий рівень – 144 год. на рік, 4 години на тиждень.
У розділах «Природне середовище» та «Відно¬сини між організмами» вихованці ознайомляться з поняттями екології, де розкриваються закономірності взаємозв'язків і єдності живих орга¬нізмів з довкіллям, рисами пристосувального зна¬чення організмів.
У розділах «Популяції організмів», «Природні угруповання» розкривається складність і численність зв'язків між організмами, між різноманітними елементами живої та неживою природою, доцільність існування різних життєвих форм в угрупованнях.
Особлива увага приділяється відно¬синам «людина - довкілля» в розділі «Охорона природи». Вихованці оцінюють вплив людини на живу природу і перспективи цього впливу на біосферному рівні, засвоюють елементи діяльнісного підхо¬ду до розв'язання екологічних проблем.
У змісті навчальної програми передбачено виконання практичної частини програми. Залучення вихованців до спостереження, експерименту створює основу для навичок дослід¬ництва, вміння поводити себе в природі і є необ¬хідною умовою для виховання етичних, естетич¬них і патріотичних якостей особистості.
Значна частина занять включає навчання конкретних дій: робота в кабінеті, на науково-дослідній ділянці; вивчення рослинного та тваринного світу рідного краю під час екскурсій; проведення експериментів та спостережень, практичних робіт.
У кабінеті формуються вміння працювати з навчальною літературою, систематизувати по¬няття; встановлювати причинно-наслідкові взає¬мозв'язки у природі; проводити експерименти та моделювання природних процесів. Заняття у природі сприяють розвитку у вихованців практичних природоохоронних умінь. Виготовляючи гербарії, колекції, саморобні експонати, діти навчаються працювати з природним матеріалом. Це допомагає вихованню бережливого ставлення до природи, формуванню естетичного сприйняття довкілля.
З огляду на вікові особливості вихованців, програмою запропоновано використання різноманітних форм і методичних прийомів подачі матеріалу. Пропо¬нується проведення різних ігрових завдань: визна¬чення назв тварин і рослин; розв'язування крос¬вордів; відгадування загадок; зображення сюжетів про природу; створення екологічних казок.
Вихованці гуртка можуть брати участь у масових всеукраїнських заходах «Птах року», «Годівничка», «Парки – легені міст і сіл», «Вчимося заповідувати».
Початковий рівень, перший рік навчання
НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
з/п
Тема
Кількість годин
теоретичних практичних усього
1 Вступ. Взаємозв'яз¬ки у природі 4 4 8
2 Природне середо¬вище. Фактори неживої природи 14 18 32
3 Відносини між ор¬ганізмами. Фактори живої природи 10 16 26
4 Популяції організ¬мів 6 14 20
5 Природні угрупо¬вання 6 12 18
6 Охорона природи 12 18 30
7 Заповідна справа 2 6 8
8 Підсумкове занят¬тя 2 0 2
Разом 56 88 144
ЗМІСТ ПРОГРАМИ
1. Вступ. Взаємозв'язки у природі (8 годин)
Екологія - наука про відносини живих істот у природі. Історія розвитку науки екологія. Видатні вчені-екологи. Значення екології в діяльності людини, становленні її особистості та формуванні шанобли¬вого ставлення до природи. Кодекс честі юного еколога. Ознайомлення з пла¬ном роботи гуртка. Правила поведінки в природі.
Правила техніки безпеки під час виконання практичних робіт і екскурсій.
Поняття про природу. Взаємозв'язок живої та неживої природи. Місце людини в природі. Зна¬чення природи в житті людини.
Практична робота: «Її величність природа».
Екскурсія до пришкільного парку для ознайомлення з об’єктами живої природи та предметами неживої природи .
2. Природне середовище. Фактори неживої природи (32 години)
Поняття про організм і природне середовище. Водне та наземно-повітряне середовище. Життя тварин і рослин у різних середовищах. Способи при¬стосування тварин і рослин до існування в різних умовах.
Фактори довкілля, екологічні фактори. Понят¬тя про сприятливі та несприятливі екологічні фак¬тори. Фактори живої та неживої природи. Комплексний вплив факторів на організм. Складність відносин між організмами та довкіллям. Фено¬логічні зміни в житті організмів як результат пристосування до дії екологічних факторів.
Освітленість як фактор неживої природи. Фізична характеристика світла. Зміни світлового режиму протягом доби і року. Вплив світла на ріст рослин. Світлолюбні, тіньові та тіньовитривалі рослини. Пристосування рослин і тварин до добових коли¬вань інтенсивності світла. Фотоперіодизм. Росли¬ни короткого дня, рослини довгого дня, фото¬періодично нейтральні рослини. Пристосування рослин і тварин до коливання кількості світла протягом року.
Поняття про біологічні адаптивні ритми організмів. Добові, сезонні, багаторічні, припливно-відпливні ритми, їх причини та значення у природі. Природні годинни¬ки, квіткові годинники.
Вологість як фактор неживої природи. Значення води в житті організмів, існування в умовах різного водного режи¬му. Вологолюбні та сухолюбні рослини. Способи добування та накопичення води в організмах рослин і тварин.
Температура як фактор неживої природи. Коливання температурного ре¬жиму на Землі. Умови життя в пустелі як приклад спільної дії факторів неживої природи (води та температури). Пристосування рослин і тварин до життя в умовах нестачі води.
Значення низьких температур в житті ор¬ганізмів. Пристосування тварин до життя за умов низьких температур. Способи збереження тепла у тварин.
Практичні роботи:
1. Створення квіткового годинника.
2. Пристосування рослин до різних умов водо¬постачання (на прикладі традесканції та кактуса).
3. Пристосування тварин до різних умов середовища.
Екскурсії:
1. До о. Малий Потьомкінський для ознайомлення з пристосуванням прибережної та водної рослинності до умов середовища.
2. До пришкільного парку для ознайомлення з осінніми змінами в природі.
4. До Херсонської гідробіологічної станції для ознайомлення з гідробіологічними дослідженнями.
Участь у Всеукраїнських акціях «Парки – легені міст та сіл», «Птах року», «Вчимось заповідувати».
3. Відносини між організмами. Фактори живої природи (26 години)
Складність і різноманітність відносин між організмами. Конкуренція, її різновиди. При¬клади конкуренції у рослин та тварин.
Хижацтво. Складність відносин між хижаком і жертвою. Пристосування хижака до полювання. Способи захисту жертви від хижака. Значення хи¬жаків як санітарів природи.
Паразитизм, його відмінність від хижацтва. Складність відносин «паразит - хазяїн». Зовнішні та внутрішні паразити. Тимчасовий і постійний паразитизм. Пристосування істот до паразитизму. Поширення паразитичного способу життя у при¬роді.
Значення в природі та житті людини хижих комах і паразитоїдів.
Поняття симбіозу. Типи симбіо¬тичних відносин. Коменсалізм, його види: «нахлібництво», «співтрапезництво», «квартирантство». Мутуалізм, його значення у виживанні організмів у природі.
Практичні роботи:
1. Визначення типів взаємовідносин між організмами.
2. Шкідники сільськогосподарських культур.
3. Спостереження за хижим жуком - сонечком.
4. Лишайники - симбіотичні організми.
Екскурсії:
1. До Музею природи Херсонського державного університету для ознайомлення з ознаками пристосування червів до паразитизму.
2. До природничого відділу Херсонського обласного краєзнавчого музею для ознайомлення із засобами маскування у тваринному царстві.
4. Популяції організмів (20 годин)
Поняття про популяцію та її ознаки. Популяційні хвилі. Територія існування популяції, способи її захисту від втручання істот інших популяцій. Територіальна поведінка тва¬рин. Поодинокий і груповий способи життя. Основні форми групового способу життя: сім'я, зграя, колонія, стадо.
Переміщення тварин. Оселі та кочові тварини. Причини зміни територій існування.
Пристосування живих істот до життя серед лю¬дей. Поняття про синантропних рослин і тварин. Складність відносин між ними та людиною. Зна¬чення синантропних тварин у житті людини.
Практичні роботи:
1. Вивчення особливостей популяції дерев.
2. Виготовлення годівнички для осілих птахів.
3. Вивчення синантропних рослин і тварин.
Екскурсії:
1. До пришкільного парку для спостереження за граками.
2. По місту для ознайомлення з синантропни¬ми видами птахів.
5. Природні угруповання (18 годин)
Поняття про угруповання. Тип відносини як основа взаємозв'язків між організмами в угру¬пованні. Типи живлення організмів. Трофічна сітка та її складові. Типи ланцюгів живлення. Екологічна піраміда енергії. Місце хижака та жертви в екологічній піраміді.
Основні природні угруповання, характерні для території України.
Ліс. Дерев'янисті, трав'янисті, кущові росли¬ни лісів. Типові рослини, гриби, тварини листя¬них лісів. Лікарські рослини лісу.
Степ. Трав'янистий покрив степів. Життя рослин і тварин в умовах степу. Значення степів у господарській діяльності людини.
Практичні роботи:
1. Ознайомлення з їстівними й отруйними гри¬бами. Правила збирання грибів.
2. Виготовлення гербарію пагонів листяних дерев.
3. Моделювання схем ланцюгів живлення.
4. Розв’язання задач на правило екологічної піраміди.
Екскурсії:
1. До Антонівського лісомисливського господарства для ознайомлення з осінніми явища¬ми у житті лісу, ярусністю лісових рослин.
2. До Херсонського обласного краєзнавчого музею для вивчення зв'язків між тваринами в екологічній піраміді.
6. Охорона природи (30 годин)
Ґрунти. Продуктивні та непродуктивні землі. Руйнування та забруднення ґрунтів. Ерозія ґрунтів, її види. Захист ґрунтів від ерозії та забруднення. Значення ґрунтів у господарській діяльності людини.
Корисні копалини. Горючі копалини України: нафта, газ, вугілля, торф. Металеві руди. Поняття про невідновлювальні ресурси. Значення корис¬них копалин у господарській діяльності людини.
Значення води в житті людини. Поверхневі та ґрунтові води. Джерельні та мінеральні води. При¬чини зменшення запасів води, придатної до вживання. Очищення води.
Атмосферне повітря, кисень як його складник. Значення повітря в житті людини і природи. Гос¬подарська діяльність людини і забруднення повітря. Смог, «кислотні дощі», «парниковий ефект», їх вплив на живі організми. Захист повітря від забруднення.
Значення рослин і тварин у природі та в житті людини. Харчові, лікарські, технічні, декора¬тивні рослини. Правила збирання лікарських рослин. Корисні та шкідливі рослини й тварини. Пра¬вила поведінки в природі. Вплив господарської діяльності людини на рослинне й тваринне різно¬маніття. Штучне розведення тварин і рослин. Рідкісні рослини й тварини. Червона книга.
Практичні роботи:
1. Способи очищення води.
2. Вплив інтенсивності ерозійних процесів на стан ґрунтового покриву.
3. Створення колекції насіння лікарських рослин.
Екскурсії:
1. До краєзнавчого музею для ознайомлення з різновидами місцевих ґрунтів.
2. До Херсонського обласного краєзнавчого музею для вивчення корисних копалини регіону, їх використання в народно¬му господарстві.
3. До водоочисних споруд Херсонського міського водоканалу для спостереження за очищенням стоків.
4. До квіткового магазину для ознайомлення з різновида¬ми декоративних рослин, способами їх вирощу¬вання.
7. Заповідна справа (8 годин)
Основи заповідної справи. Природно-заповідні об’єкти Херсонщини.
Практична робота:
1. Аналіз особливостей розвитку заповідної мережі України.
2. Упорядкування територій парків.
Екскурсії:
1. До весняного степу.
2. До пришкільного парку для фенологічних спосте¬режень за весняними явищами в житті природи.
3. По місту для вивчення рослинного різнови¬ду, спостереження за екологічним станом окремих куточків міста.
8. Підсумкове заняття. (2 години)
ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ
Вихованці повинні мати уявлення про:
• екологію як науку, що вивчає взаємовідноси¬ни між організмом і природою;
• типи взаємозв'язків у природі між живою та неживою природою, між рослинами і тваринами; між природою та людиною;
• єдність людини та навколишнього середо¬вища;
• фактори середовища та їх роль у житті живих істот;
• основні шляхи охорони природи;
• екологічні проблеми рідного краю.
Вихованці мають знати:
• сезонні явища в природі;
• особливості природних угруповань;
• особливості регіональної флори і фауни;
• роль рослин і тварин у природі та їх значення в житті людини;
• отруйні гриби і рослини своєї місцевості та запобіжні заходи проти отруєння;
• природно-заповідний фонд свого регіону;
• види рослин і тварин регіону, занесені до Червоної книги України;
• правила поведінки в природі;
• народні традиції, обряди і свята календарно¬го циклу.
Вихованці мають набути досвіду:
• проводити прості фенологічні спостереження за змінами у природі;
• виявляти взаємозв'язки у вияві сезонної ритміки в живій і неживій природі;
• визначати риси пристосованості живих ор¬ганізмів залежно від середовища існування;
• розпізнавати рослини і тварини своєї місце¬вості, що вивчалися в природі, за гербаріями та колекціями тощо;
• брати посильну участь у природоохоронних заходах;
• доглядати за рослинами та тваринами в ку¬точку живої природи, на земельній ділянці;
• збирати природний матеріал та формувати колекції, гербарії.
ОРІЄНТОВНИЙ ПЕРЕЛІ ОБЛАДНАННЯ
Відповідно до «Типових переліків навчально-наочних посібників та технічних засобів навчання для позашкільних навчальних закладів систем Міністерства освіти і науки України»:
- гербарії: «Рослинні угруповання», «Листяні дерева та кущі», «Рослини природних зон України»;
- модель «Колообіг води в природі»;
- карти настінні: «Україна. Природні зони», «Україна. Рослинний світ», «Україна. Тваринний світ», «Україна. Грунти», «Україна. Природні води», «Фізико-географічна карта Херсонської області», тощо;
- таблиці: «Жива і нежива природа», «Рослини – частина живої природи», «Тварини – частина живої природи», «Вода», «Повітря», «Гриби – живі організми», «Лікарські рослини», «Людина і природа», «Значення води, повітря», «Охорона води, повітря»;
- портрети вчених-біологів;
- колекції: «Гірських порід і мінералів», «Грунт та його склад», «Лишайників», «Дерев та кущів», «Корисних копалин», «Шкідників лісу», «Представників ряду комах», «Представників рослинного світу»;
- муляжі: «Гриби», «Плоди та коренеплоди»;
- моделі-аплікації: «Типові біоценози»;
- прилади та пристосування: мікроскоп біологічний, лупа ручна, прилад для вимірювання прозорості води, термометр водяний, прилад для вимірювання рН, набір для визначення родючості ґрунтів, термометр-щуп тощо.
ЛІТЕРАТУРА
Перелік рекомендованої літератури для керівників творчих учнівських об’єднань
1. Акимушкин И. И. Проблемы экологии / Игорь Иванович Акимушкин. – М.: Мол. гв., 1985. – 191 с.
2. Анашкина Е. Н. Веселая ботаника /Елена Николаевна Анашкина. – Яро¬славль: Академия развития, 1998. – 192 с.
3. Охорона природи: Посібник для учнів старших класів загальноосвітніх шкіл, ліцеїв, гімназій / [Бровдій В. М., Вадзюк Н. Б., Гончар А.Д. та ін.]. –К.: Генеза, 1997. – 152 с, іл.
4. Волошин, О. М. Цікаві завдання з природознавства. 3(2) клас [Текст] /О. М. Волошин. - Тернопіль : Підручники & посібники, 1997. – 48 с.
5. Вихрущ, В. О. Природознавство в цифрах і фактах [Текст] : довідник для вчителів та учнів початкових класів / В. О.Вихрущ. – Тернопіль: Богдан, 1998. – 96 с.
6. Екологія [Текст] : навч. посібник для шк. з поглиб. вивч. екології / С. І. Дерій, В. О. Ілюха. - К. : Фітосоціоцентр, 1998. – 195 с.
7. Мантейфель Б. П. Экология поведения жи¬вотных/ Борис Петрович Мантейфель. – М.: Наука, 1980. – 220 с.
8. Экология [Текст] : учебник для студ. биол. спец. вузов / В. А. Радкевич. - 3. изд., перераб. и доп. - Минск : Вышэйшая школа, 1997. – 159 с.: ил.
9. Рідний край. Уроки в 2 класі/За ред. С. В. Курдидик, І. С. Тарасенко//Дивосвіт. – К.: МПП Центр, 1995. – 204 .с
10. Тинберген Н. Поведение животных / Николас Тинберген. - М.: Мир, 1978. – 192 с.
11. Эволюционное учение. Дарвинизм [Текст]: учебник для студ. биол. направления и биол. спец. вузов / А. В.Яблоков, А. Г. Юсуфов. – 4.изд., стер. – М. : Высшая школа, 1998. – 336 с.
Перелік рекомендованої літератури для дітей
1. Атлас экологии [Текст] / Х. Тола, Е. Инфьеста ; пер. с исп. В. И. Шовкун. – Х. : Ранок, 2005. - 96 с.: ил.
2. Основи екологічних знань [Текст] : пробний мас. підруч. для учнів 10-11 кл. серед. загальноосвітніх закладів / Г. О. Білявський [та ін]. - К. : Либідь, 2000. - 334 с.
3. Бойко М.Ф. Екологія Херсонщини [Навчальний посібник] / М.Ф. Бойко, С.Г. Чорний. – Херсон: 2001. – 135 с.
4. Бойчук Л Д., Соломенно Е.М., Бугай О.В. Екологія і охорона навколишнього середовища: Навч. посіб. — Суми: Університетська книга, 2003. — 284 с.
5. Гайнріх Д., Герат M. Екологія: dtv — Atlas. Пер. з 4-го нім. вид. — К.: Знання — Прес, 2001. — 287 с.
6. Грицик В. Екологія довкілля. Охорона природи: навчальний посібник / В. Грицик, Ю. Канарський, Я. Бедрій. – К.: Кондор, 2009. – 292 с.
7. Джигирей В. С., Сторожук. В. М., Яцюк Р. А. Основи екології та, охорона навколишнього природного середовища (Екологія та охорона природи). Львів, Афіша. 2000 — 272 с.
8. Людина і природа. / Авт.-укл. Шаповалова К. В. – Х.: Веста, 2009. – 64с.: іл.
9. Мусієнко М.М. Екологія: Тлумачний словник / М. Мусієнко, В. Серебряков, О Брайон,. – К. : Либідь, 2004. – 376 с.
10. Природа. Екологія: Для дітей середнього шкільного віку / Авт.-упорядник А. А. Ходоренко; Художнє оформлення Л. Д. Киркач-Осіпової. - Харків: Фоліо, 2008. – 315 с. – (Дитяча енциклопедія).
11. Я пізнаю світ. Екологія: дит. енцикл. / авт.-упоряд. О. Чижевський ; худож. В. Ніколаєв, О. Кардашук, О. Гальдяєва. — К. : Школа, 2001. — 414 с.
12. Україна. Живий світ / О. Ф. Цеханська, Д. Г. Стрєлков. –Х.: «Ранок», 2008. – 128 с.: іл.